Snel over-en-weer naar Zwitserland

Het was al een maand of twee geleden, onze laatste reis, welke ook naar dit prachtige land ging.
Die laatste reis, ergens in mei, waren we eigenlijk nog wat “vroeg” in het jaar. Op de meeste plekken lag nog een dikke laag sneeuw, en viel er ’s nachts zelfs een vers laagje sneeuw uit de hemel.

Deze keer hadden we meer geluk. Het zou maar erg zijn, eind juli en nog steeds sneeuw… Nee, gelukkig niet.
Van woensdag t.e.m. zaterdag naar Zwitserland. De tweede keer met Vannie, onze camper-in-wording.

Dag 1: Schäfler

Woensdagochtend vroeg opgestaan, de laatste spullen nog in de bus gelegd en weg waren we. De eerste stop was al snel gemaakt. Geen lange autorit zonder eerst “ne goeie koffie”.
Gelukkig is de snelwegkoffie best nog wel oké, want andere koffiemogelijkheden waren er niet echt. En daarbij, het is een traditie dat we telkens op die plek koffie halen alvorens écht te vertrekken.

Een lange en best wel vermoeiende autorit later kwamen we aan in Wasserauen, de eerste plaats die we zouden verkennen.
Uiteraard was alles op voorhand netjes gepland en wisten we meteen waar naartoe.
De Ebenalpbahn bracht ons naar 1590m. Altijd wat spannend, die ritjes met de kabelbaan. Vooral voor Elien ;-).

Swiss-2
Jens en Vannie
Swiss-1
Elien heeft er duidelijk zin in!

Eenmaal boven aangekomen was het eigenlijk meteen duidelijk welke richting we op moesten.
We hadden niet zoveel tijd aangezien we vrij laat in Wasserauen waren, dus de geplande wandeling was ideaal.
Tussen de wegwijzers zagen we “Schäfler” staan. Die richting moesten we uit.
De GPS was dus overbodig en deze werd al snel terug opgeborgen.

Swiss-3
De weg kwijtspelen zal je hier niet doen
Swiss-5
Bovenop de Ebenalp heb je een prachtig uitzicht op de Seealpsee in het dal.

Tijdens de wandeling waren we zo onder de indruk van de prachtige natuur, dat we vergaten om foto’s te maken.

Aangekomen bij Berggasthaus Schäfler moesten we nog een klein stukje stijgen, tot op het uitkijkpunt van Schäfler.
In het bijzijn van honderden kleine vliegjes en andere insecten, werd hier de heerlijke maaltijd van 2 sandwiches met speculoospasta genuttigd. Maar snel die platgedrukte sandwiches naar binnen spelen dus, vliegjes eten leek ons niet zo prettig.

Swiss-51
Schäfler

De laatste afdaling was om 19 uur. We hadden dus nog iets meer dan anderhalf uur om terug te wandelen naar Ebenalp.
Tijdens de weg terug kwamen we een vrouwtje – op leeftijd – tegen, en wist ons te vertellen dat de Rösti’s van Gasthaus Schäfler, de beste van de regio zijn. Onthouden voor volgende keer dus!
Ruim op tijd kwamen we aan en gingen we terug naar Wasserauen. Door de vermoeiende heenrit kroop ik al snel boven de veren, en Elien onder de veren. Want Elien kan niet slapen zonder een dekentje, ookal is het 35 graden.

Dag 2: Seealpsee

Na een vrij rustige en goede nacht, werden we al vroeg wakker door andere wandelaars die de parking kwamen opgereden, en zich klaarmaakten voor hun tocht.
Nog even blijven liggen, want het zou een iets zwaardere wandeling worden dan gisteren.
Na een ontbijtje van ontbijtgranen met rode vruchten, banaanchips en noten, en nog een sandwichje van gisteren maakten we ons klaar.
Terug de Ebenalpbahn op, naar boven. Deze keer gingen we van Ebenalp terug naar Wasserauen. Te voet. Een flink stuk dalen dus, iets dat onze kuiten graag hebben.
Aan het uitzicht van de dag ervoor op Ebenalp, zagen we al dat het pittig ging worden.

Na een twintig-tal minuten kwamen we aan bij Wildkirchli. Een kapel in de rotsen!
Iets verder was het Gasthaus Aescher te bewonderen. Natuurlijk moest de typische Instagram-foto gemaakt worden. Zonder die foto konden we onmogelijk verder wandelen.

Swiss-13
Typische Instagram foto van Aescher
Swiss-14
Hier zou ik wel naar “de mis” willen komen

De weg na deze Instagram-locatie was vrij saai. Dalen, dalen en nog eens dalen. Een rotsig bospad, hier en daar beveiligd met staalkabels omdat het soms wel een diepe val naar beneden is.

Seealpsee was de bestemming van deze dag. Daar aangekomen rond de middag zagen we een vrij plekje naast het meer. Tijd voor een hapje en drankje dan maar.
We waren niet de enige met dat idee, dus ons “rustig plekje aan ’t meer” was al snel ingepalmd met andere wandelaars.

De vakantie was bijna voorbij toen er plots een vliegende steen voorbij mijn hoofd kwam gevlogen. Blijkbaar vond een kind het grappig en tof om een grote steen richting het water te gooien. Opgeschrikt door een luide plons in het water draaide ik me even om, zuchtte diep en genoot dan verder van mijn Sultana koek. Ik had geen zin om me druk te maken. De omgeving staat dat namelijk niet echt toe ;-).

Swiss-18
Genieten van het koude water

Swiss-21Swiss-25

Swiss-21

Door de zeer warme dag en doordat ik geen pet wou dragen, had ik last van hoofdpijn en was het snel terug naar de camper. Onderweg kwamen we nog bovenstaande viervoeters tegen. Die gaan ook niet echt uit de weg zo blijkt. Wel zacht!
Na de twee warme dagen zagen we best wel uit naar een frisse douche. We hadden thuis al een camping opgezocht, dus reden we naar Camping Eischen in Appenzell.
Propere camping met aangrenzend een vrij luxueus hotel mét jacuzzi. Helaas was de jacuzzi niet open. Dan maar een gewone douche, die dan ook nog eens extra bij betalen was. Op de camping kwamen die avond best veel mensen slapen. De meerderheid met hun VW California. Oh, wat willen we zo graag een slaapdak op Vannie
Het licht ging wederom al snel uit, en al redelijk vroeg vielen we in slaap. Zou die berglucht daarmee te maken hebben…?

Dag 3: Hoher Kasten, Saxer Lücke en Fälensee

Oorspronkelijk zouden we deze tocht in twee dagen doen, aangezien het toch wel een redelijk stuk stijgen en dalen is. De afstand is ook best pittig. Daarom hadden we ons kampeergerief bij (tent, slaapmat, slaapzak, eten, kookgerief, …).
GPS-track van deze tocht

We verlieten de parking in Wasserauen en reden rustig naar Brülisau, een dorpje niet zo ver van Wasserauen. Leuk wel dat dit allemaal in de buurt ligt. Een minimum aan autoritten is toch wel aangenamer dan lange tochten tussenin.

Twee enkele kaartjes voor de Hoher Kasten kabelbaan. Dat is dan 46 euro alstublieft. De prijzen van de kabelbanen zijn niet bepaald goedkoop te noemen, maar oké. We zijn helaas nog niet genoeg getraind om de tocht andersom te doen dus kiezen we maar voor “hoog beginnen, laag eindigen”.

Swiss-30
Panoramisch uitzicht vanop Hoher Kasten

De zon was brandend, dus besloot ik wijselijk om de pet deze keer wel op te zetten.
De afdaling begon met een vrij saai stuk rond de Hoher Kasten en onderdoor de kabelbaan.
Het was echter niet enkel dalen. Hier en daar moest er ook geklommen worden. Een echte klim-expert. Zo moet je mij zeker en vast niet noemen… Met de tweede of de derde klim had ik redelijk veel last. Te kort aan zuurstof en niet tegen de warmte kunnen zal er wel mee te maken gehad hebben.
Nu, we gingen ons niet druk maken, dus na een pauze gingen we rustig verder.
Naarmate we dichter bij de Saxer Lücke kwamen, werden we getrakteerd op prachtige uitzichten.

Het viel ons op dat de Sämtisersee bijna volledig uitgedroogd was. Normaal is dit een mooi groot meer, daar was niks meer van te zien.

Swiss-31
Zicht op het droge Sämtiser meer (rechts onder)
Swiss-33
Oostenrijk voor me, Zwitserland achter me
Swiss-35
Zelfs al is het bloedheet, Elien blijft altijd het zonnetje in huis 😉

Aangekomen bij Berggasthaus Staubern waren we aan het twijfelen of we een ijsje zouden eten. We hadden niet zoveel Zwitserse Franken meer, en wisten niet of met de kaart betalen mogelijk was. Een beetje met tegenzin stapten we het ijs dan maar voorbij.

Swiss-37
Iets voorbij Staubern krijg je dit eerste zicht op Fälensee

Het leuke aan hoog wandelen is, is dat je in het dal de terugweg al kunt zien.
Die leek me redelijk eenvoudig dus de eerste gedachten om de tocht in één dag te doen kwamen rustig binnen. Aan de wandelkaart was ook te zien dat het stuk na Fälensee praktisch enkel dalen was. Dat zou dus snel moeten gaan.

Juist de bocht nog voorbij, en dan zien we de Saxer Lücke. Ja, dat zeiden we dus 3 of 4 keer. Uiteindelijk kwamen we aan bij de beroemde Instagram rots. Ik moet zeggen, in ’t echt is het nog spectaculairder dan op foto. Na de (wederom) typische, en niet zo typische, Instagram foto’s gemaakt te hebben, daalden we verder af naar de Fälensee.

Swiss-38
Saxer Lücke
Swiss-43
Even stilstaan bij de indrukwekkende rots

Fälensee, voor mij persoonlijk leuker om te bezoeken dan Seealpsee. Al zal dat wel zijn door het aantal andere wandelaars. Bij Seealpsee: ontelbaar. Bij Fälensee: een stuk of 6.
Zalig is het om een stukje ‘strand’ voor jou alleen te hebben. Heerlijk tot rust komen na een pittige afdaling. Een met de natuur.

Swiss-46
De innerlijke geest nog maar eens versterken
Swiss-45
Fälensee
Swiss-49
Ons rendier, die op elke reis meegaat, mag niet ontbreken op foto

Toen begon het licht te regenen en in de verte waren enkele donderslagen te horen. Op dat moment besloten we wijselijk om de tocht gewoon uit te wandelen, en dan maar niet te kamperen bij Fälensee. Juist ja, op dat moment beseften we ook dat we al het kampeergerief voor niets hadden meegenomen. Leuk zo, extra nutteloos gewicht meesleuren ;-).
Naargelang de avond dichterbij kwam begon het onweer feller te worden en waren we net op tijd in Vannie en reden we naar Pizzeria Alpenhof in Weissbad.
Anderhalve liter Ice Tea Perzik en 2 pizza Margharita later, reden we terug naar de parking in Wasserauen. Want daar staat geen verbodsbord voor campers, dus denken we dat het daar wel oké is.

Het onweer bleef en trok maar langzaam weg.
Zaterdagochtend sliepen we uit, en vertrokken we op ’t gemak terug naar huis.

Swiss-22Swiss-42Swiss-29Swiss-27Swiss-26Swiss-23

En zo kwam er een einde aan de tweede keer in Zwitserland.